Monday 19 March 2012

I'm Loving It

Cuaca dalam dua hari ni panas ,dan terik. Setelah berminggu-minggu hujan lebat sampai banjir di beberapa kawasan di Ipoh ni..

Dengan cuaca yang agak panas ni sebenarnya sesuai sekali kalau nak buat macaron.. Sebab kalau cuaca humid ,macaron lambat kering dan nanti kebarangkalian untuk macaron jadi makherot sangat tinggi. Satu lagi dessert yang guna egg white saja ialah Pavlova..both gune meringue ..but ade lah additional ingredient yang berbeza..cuma bahan asas nya sama iaitu putih telur dan gula. 

Weekend lalu sempat sambar beberapa jenis buah-buah yang murah.. Strawberries , plum, kiwi, grape..So ladies..apekah namanya tu...itu tandanya time to bake Pavlova...Yummy <3 

Sebenarnya Pavlova ni dalam kategori dessert . Ia tak macam kek . Diperbuat dari meringue (putih telur ) Pavlova ni dinamakan sempena nama penari ballet  Russia Anna Pavlova . Australia dan New Zealand ;kedua negara ni tak habis bertekak dessert ni berasal dari negara mereka. Masing-masing claimed diaorg yang punya ..
Tapi mengikut research rasmi New Zealand dikatakan empunya masakan tradisi ni. 

Ia dicipta oleh Chef Hotel Wellington di New Zealand sempena kunjungan penari ballet Anna Pavlova pada tahun 1926.

Pavlova ni rasanya manis , crunchy kat luar dan chewy seperti marshmallow kat dalam..

Rasa manis tu tak terasa sangat bila dimakan bersama-sama buah-buah yang masam macam strawberry, blueberry, raspberry, kiwi, peach , plum. Dan kalorie nya pun lebih rendah dari cake lain sebab pakai white egg saja...Cuma bagi orang yang ada diabetes memang risau lah kan sebab makan manis, tapi kalau rasa satu slice ,would be no harm . 

Mini pavlova






view from top

Sweet for my sweet....scrumptious pavlova 



Satu penyiksaan tak???hehehe slurp slurp nyummmm

Open for order...so place your order now Darling...

No comments:

Post a Comment